Akmar loves Hafiz who loves Akmar

Daisypath Anniversary tickers

The greatest gift ever

Lilypie First Birthday tickers

FOLLOW MINE..I'LL FOLLOW YOURS!!

June 30, 2011

Telinga bernanah dan lembap pelajaran?

Hari ni sedang syok mengajar writing kat anak-anak saya di kelas paling hujung suddenly... "Teacher...Kenapa telinga Aqasyaff ada nanah". What??? Okay. Agak nak pitam dan e to the w, w, w, w,w,w,w,w ..ewwwwww~ memang nanah hijau sedang mengalir dan meleleh dengan agak deras. I took him to the sickbay and ask him to clean up that green thingy. Lepas tu baru la aku pekup kan kapas dekat telinga dia. Dia memang selalu menghadapi masalh telinga bernanah ni. Dalam my class je dah 2 kali.

So I went back home and started to Google-ing pasal masalah telinga bernanah ni. Nak tahu juga apa penyebabnya, the complications and how to over come it. Thanks to Infosihat di atas maklumat yang sangat berguna itu. Actually masalah telinga bernanah ni selalu terjadi kepada kanak-kanak dan perlu diatasi seawal yang mungkin. Banyakla faktor penyebab dia *anda boleh baca maklumat di laman sesawang Infosihat*. Dan apa yang menarik minat saya ialah komplikasi yang timbul jika seseorang kanak-kanak itu dijangkiti masalah telinga bernanah ni. Antaranya telinga bernanah yang kronik *stok yang kaler hijau-hijau tu..macam hingus troll*, kurang pendengaran *patutla anak saya yang sorang tu macam tak berapa nak dengar* dan fakta ketiga yang paling menarik minat saya kanak-kanak yang dijangkiti akan lembap dalam pelajaran jika rawatan yang diberikan adalah lewat atau tidak sempurna. Yang ini macam ada betulnya. My pupil ni memang one of the slow learners. Masih tak lepas saringan LINUS. I will keep on reading and study about this problem. Hopefully aku boleh tolong anak murid aku tu.

Eh, nak kongsi gambar dengan korang semua. Tapi takde kena mengena dengan topik telinga yang dibincangkan tadi.

Year 1 is talking about hell??
"It goes up the HELL???" My dear, how did you know that the frog will go up the hell?? Huuu...Berbuih mulut aku cakap it's hill. Tapi buat jugak hell. Sabor jelah~

Okay then. Nak continue buat lesson plan. Daa~

Hugs and kisses,
Cikmai.

0 babbles: