Akmar loves Hafiz who loves Akmar

Daisypath Anniversary tickers

The greatest gift ever

Lilypie First Birthday tickers

FOLLOW MINE..I'LL FOLLOW YOURS!!

June 25, 2010

Cerita Tentang Rambutan

Last three days, mak telah membeli sekilo rambutan dari Dak Eng, si penjual sayur. Bila mak dah selesai membuat proses jual beli, my neighbour, keluar untuk membeli rambutan juga. Unfortunately, dah habis. Sebab di rumah saya tak ramai orang, maka, mak dengan bermurah hati nak bahagi dua hasil belian tadi dengan makcik tersebut. Mak pun letak di dalam sebuah bakul lalu memanggil makcik tersebut. But makcik tu buat tak tahu je. Kami dengar anak dia cakap "Mak, Cik Nah panggil tu..kenapa mak tak jawab?". Makcik tersebut terus masuk ke dalam rumah dan menguncikan diri silently. Lalu mak cik tersebut membiarkan bakul yang berisi penuh dengan rambutan tersebut, tanpa disentuh sampai malam. My mom took it back and she asked me "Tak pe ke mak ambil balik? Tak buruk siku ke?" Then I answered "Orang dah tak nak...ambil je mak..daripada membazir..Lagipun kalau pakai baju lengan panjang, orang tak nampak siku kita buruk ke tak...hehe"

The next day, semasa menjemur baju, mak saya tanya makcik tersebut kenapa dia tak ambil rambutan yang mak saya bagi. Then dia cakap nevermind. Lagi pun kat rumah dia tiada siapa nak makan rambutan. Anak dia tak boleh makan rambutan sebab operation (I think operation tu dah bertahun kot). Then makcik tersebut terus masuk rumah, tak keluar-keluar. Aik? Salahkah soalan mak saya?

Semalam Dak Eng telah membawa rambutan. Guess what? Makcik tersebut telah membeli rambutan tersebut. Statement yang keluar dari makcik tersebut kepada si penjual sayur "Anak aku suka makan rambutan ni." Aik? bukan kah anak makcik tak boleh makan rambutan sebab operation? Pelik bin ajaib.

Makcik tersebut masih lagi tidak tegur mak saya. Masih terperuk dalam rumah dengan pintu tertutup rapat. Tapi kenal sangat dengan perangai makcik tu..Lambat laun dia akan okay dengan sendiri. Tapi begitukah cara hidup berjiran? Takkan lah pasal rambutan nak merajuk dan buat perangai macam tu. Hmm...malas nak komen lebih-lebih sebab dia seorang yang tua. I still have some respect to elderly. But dengan manner yang sebegitu, adalah sangat tidak sesuai. As neighbour, kita sama-samalah pandai jaga hati jiran kita. Lagipun dah berumur...tak elok buat perangai macam budak-budak.

Jiran anda bagaimana pula?


Hugs and kisses,

0 babbles: